Vuorovaikutussopimus myötäinnolla maaliin!
Koulussamme on tehty vuorovaikutussopimus, jossa on eri osa-alueita. Siinä on määritelty kohtaamista koulun sisällä: koulun henkilökunnan ja oppilaan välillä, oppilaiden kesken sekä henkilökunnan kesken. Myös kodin ja koulun yhteistyöhön sopimuksessa on oma osuutensa. Tässä tekstissä pohdimme, kuinka työyhteisölle laaditun sopimuksen toimivuutta voisi tehostaa myötäinnon keinoin.
Lähdimme kysymään itseltämme, miten voisimme toimia myötäintoisemmin kohti vuorovaikutussopimuksen tavoitteita.
Tukeminen
Saisiko toiseen asemaan asettumisella tuettua kollegaa haastavassa tilanteissa? Voisiko mukana elämistä osoittaa sanojen lisäksi myös teoin? Muistammeko aina kuunnella?
Avoimuus
Millainen keskusteluilmapiiri talossamme vallitsee? Uskaltaako jokainen puhua? Olemmeko määritelleet selkeän vastuujaon? Toimiiko vastuunjako? Jaammeko todellista vastuuta ja annammeko luottamuksen?
Tasavertaisuus
Panostammeko kohtaamiseen? Jääkö kohtaamisen jälkeen nähdyksi ja kuulluksi tullut olo? Onko palaute ja palkitseminen tasapuolista? Saavathan kaikki palautetta työstään? Miten turvaamme, että kaikki saavat palautetta työstään? Huomioimmeko esim. tiimeissä siitä, että kaikki tulevat kuulluksi?
Kunnioitus
Siedämmekö sitä, että teemme asioita eri tavalla? Opimmeko toisiltamme? Pääsevätkö vahvuudet esiin? Heijastuuko kanssakäymisestä kunnioitus? Otammeko kaikkien mielipiteet huomioon?
Sitoutuminen
Sitoudummeko työyhteisöön ja yhteiseen visioon tulevasta? Onko palautteenantomme jatkuvaa? Palkitsemmeko aiheesta? Kuka palkitsee? Onko se kaikkien tehtävä? Tuovatko hyvän mielen tempaukset myötäintoa yhteisöön? Onnistummeko myötäinnolla lisäämään henkilökunnan sitoutumista työyhteisöön? Tuommeko hyviä asioita ja onnistumisia esille julkisesti?
Kiireettömyys
Tukevatko rakenteet rauhallista kanssakäymistä? Mahdollistammeko kiireettömän kohtaamisen? Jaammeko osaamista? Toimimmeko jaetusti yhteisopettajina? Voimmeko selvällä vastuunjaolla vähentää stressiä ja lisätä kiireettömyyttä? Maltammeko kuunnella toista?
Myönteisyys
Onko suhtautumisessa asioihin yleensä positiivinen vire? Tulkitsemmeko vaikeasti tulkittavat viestit myönteisesti? Viestitämmekö positiiviseen sävyyn? Ottavatko kaikki vastuun omasta viestinnästään? Lisäämmekö myönteisyyttä ilolla ja innostuksella vastaamisella? Iloitsemmeko toisen menestyksestä?
Kommentit
Lähetä kommentti